PIXAR: El curtmetratge com a camp de proves

Per Gonzalo Miralles


El curtmetratge, tal com el coneixem, sol ser una peça audiovisual d'una duració compresa entre un i trenta minuts. Però aquest tipus de produccions no sempre van gaudir de la popularitat que hui sí que tenen, atés que fins a l'aparició d'internet i la seua difusió per les Xarxes el seu recorregut estava limitat a circular per festivals especialitzats i només els més notoris aconseguien fer-se un buit en el palmarés o arribaven a ser projectats.

En aquells dies produir un curtmetratge era car, costós, i amb un futur comercial molt limitat. Per sort, en els temps que corren, la qual cosa antany podia suposar una vertadera odissea a l'abast de molt pocs hui dia s'ha popularitzat estrenyent les distàncies entre els realitzadors i el gran públic.

Des que el cel·luloide i el revelat no són l'única manera de realitzar la nostra pel·lícula, qualsevol té possibilitat de realitzar un curtmetratge amb les eines que té al seu abast. No entraré a valorar si la qualitat d'aqueixes produccions s'ha vist minvada per unes tecnologies que a tots ens han permés abaratir costos. Però sí que voldria parlar de la importància d'aquestes xicotetes píndoles en el camp de la investigació, especialment en una empresa que porta cuidant i acaronant les seues produccions des de fa més de 30 anys.

Pixar Animation Studios (Pixar) és un estudi cinematogràfic d'animació per computadora amb més de vint llargmetratges a la seua esquena d'excel·lent reputació. Però les seues primeres produccions no excedien els pocs minuts, i no obstant això van suposar un vertader maldecap fins a convertir totes aquelles dades i equacions matemàtiques en els primers píxels que van permetre donar forma a les seues primeres històries.



Aquells primers curtmetratges, que es van iniciar a principis dels anys huitanta amb Les aventures de André i Wally B – 1984, o Luxo Jr – 1986 (en el qual apareix per primera vegada el flexo “saltarín” que es va convertir en la imatge de la companyia), van anar collint premi rere premi mentre adobaven un terreny inexplorat però cada vegada més fèrtil com després ha sigut el de l'animació en tres dimensions generada per ordinador.


Els dinosaures de Parc Juràsic (1993) van poder omplir les pantalles com mai s'havien vist gràcies, entre altres, als avanços d'aquesta companyia. I és que els inicis de Pixar sempre van estar lligats als desenvolupaments científics que pogueren guiar-los amb pas ferm cap al seu primer llargmetratge.


Toy Story (1995) va suposar una vertadera revolució que va encimbellar a la companyia en convertir-se en el primer llargmetratge d'animació generat completament per ordinador. Però no hem d'oblidar que aquesta famosa producció va poder veure la llum gràcies a una cadena de curtmetratges que va permetre millorar les textures, suavitzar el renderitzat o ampliar les possibilitats d'il·luminació, fins a comptar amb les eines necessàries que ho van fer possible.


Des de llavors Pixar va crear 20 llargmetratges més, però si per alguna cosa és també coneguda aquesta companyia és per acompanyar cadascun d'ells amb una xicoteta peça d'animació.

La investigació científica que va guiar a la companyia en aqueixos primers moments li va permetre conquistar avanços significatius que encara hui justifiquen la seua aposta per la Innovació i el Desenvolupament (I+D) tant com la cerca de nous talents. La inversió anual en el seu programa de curts s'ha mantingut des de llavors i ha permés desenvolupar noves eines per a perfeccionar cadascuna de les seues produccions, a més de crear un camp de proves per als directors novençans que més tard van acabar dirigint alguns dels seus llargmetratges.

Lamentablement per a alguns de nosaltres, no treballem directament per a aqueixa companyia (hui propietària de Walt Disney Company des de 2006). Però tu tampoc necessites ser un important programador ni desenvolupar el teu propi programari per a crear un curt. Si creus tindre una història que contar i disposes almenys d'un telèfon mòbil ja tens el necessari perquè els altres tinguem ganes de veure aqueixa història teua en imatges. A quines esperes? Participa! Sorprèn-nos amb el teu talent. Aquest mes d'agost tens la teua oportunitat de demostrar el que vals en el 1r Certamen de Curts de Crevillent. Però fins llavors, si camines mancat d'inspiració, pots donar una ullada als curtmetratges de Pixar que trobaràs en les Xarxes.


Els curtmetratges de Pixar (extret de Wikipedia)
EL JOC DE GERI (1997) Primeres proves d'expressió en figurants humans
FOR THE BIRDS (2000) Superfícies cobertes de plomes
PIPER (2016) Avanços en creació d'imatges fotorrealistes amb superfícies mullades

ORGANIZA:

COLABORAN:

CINEFORUM-31-31.png